Těsné formy - sonda do sbírky plastiky

  • Výstava plastik
Popis akce:

Výstava představuje umělecká díla z období od 50. do 80. let minulého století z podsbírky plastiky Východočeské galerie v Pardubicích. Zároveň reflektuje způsoby utváření sbírky a sleduje, které faktory ovlivňovaly akviziční činnost galerie v jednotlivých obdobích. Dotýká se dobových proměn sbírkotvorného procesu na příkladu jedné regionální galerie. Název Těsné formy odkazuje ke stejnojmennému dílu Věry Janouškové z roku 1967, které se do sbírek Východočeské galerie v Pardubicích dostalo převodem z Ministerstva kultury České republiky v listopadu 1969. Zároveň k těsnosti formálních předpisů, v jejichž mantinelech se bylo nutné v daném období pohybovat. To se týkalo výstavních a pracovních možností umělců, kteří byli nuceni se situaci přizpůsobit, vyrovnat se s nemožností své dílo veřejně prezentovat, případně akceptovat různé formy nátlaku a kompromisů, stejně jako odborných pracovníků galerií, kteří měli na koncipování svých sbírek pouze omezený vliv. Způsob získávání děl byl ve sledovaném období spíše nekoncepční. V šedesátých letech došlo ke kvalitativnímu nárůstu sbírkotvorné činnosti, na druhé straně však byla v tomto období vyřazena některá díla jakožto nehodnotná. V sedmdesátých letech soustředilo tehdejší vedení galerie akviziční strategii především na díla socialistického realismu. Od druhé poloviny šedesátých let se do sbírek dostávalo množství děl prostřednictvím ministerských převodů. Ty tvořily podstatnou část akvizic, díky nim galerie získala díla autorů jako Věra Janoušková, Kurt Gebauer, Valerián Karoušek, Ladislav Zívr či Zbyněk Sekal. Výběr děl bylo možné ovlivnit jen zčásti, závisel na domluvě pracovníků galerií se zástupci ministerstva a rozhodnutí nákupních komisí, v nichž zasedali mimo jiné zástupci Svazu československých výtvarných umělců, Národní galerie a členové místních kulturních výborů a organizací KSČ. Při výběru děl do aktuální výstavy se samozřejmě řídíme vlastními preferencemi, které jsou nutně do velké míry dobově podmíněné a subjektivní. Zařazujeme díla autorek a autorů, kteří patřili k neoficiální výtvarné scéně, ale i výběr těch, kteří tvořili v duchu oficiální ideologie socialistického realismu. Díla jsou představena v částečně chronologickém sledu, zároveň mezi nimi nalézáme formální a obsahová propojení na základě volných asociací vztahujících se k tématům utopie, vzletu, úkrytu či nestability. Expozice, vytvořená architektonickým studiem Schwestern, má částečně navozovat dojem procházení depozitářem a jako informační a grafický prvek využívá původní katalogizační karty. Součástí výstavy jsou filmové a zvukové záznamy, dokumentující aktivity galerie v daném období a fotografické zvětšeniny Jiřího Tomana, zachycující mj. Sochařské sympozium Artchemo (1968 a 1969) a sbírkové předměty galerie. Prostřednictvím archivních i současných fotografií představujeme sochařské realizace ve veřejném prostoru města Pardubic – především od autorů, jejichž díla máme ve sbírkovém fondu. Navazujeme tím na mapování soch ve veřejném prostoru, který vzniká ve spolupráci s Magistrátem města Pardubic a galerií GAMPA. Mezi výrazné realizace ve veřejném prostoru patřila komplexní sochařská výzdoba Bubeníkových sadů, zejména dekorativní stěny a dětské hřiště od Alvy Hajna; z tohoto komplexu se bohužel zachovalo jen torzo. Jako doplněk výstavy je představeno sousoší Anny Hulačové Slunečné dědictví synům a dcerám z roku 2019, které galerie získala do sbírek v minulém roce, a které bude trvale vystaveno jako součást nové expozice v Automatických mlýnech, kam se galerie přestěhuje v letech 2022 – 2023. Výstava chce být zároveň prostorem pro uvažováním nad budoucím směřováním akviziční činnosti Východočeské galerie v Pardubicích. Autorka výstavy: Lenka Dolanová

Termín konání:
23.6.2021 (St) - 7.11.2021 (Ne)
Uzavřeno v termínech:
23.6.2021
24.6.2021
25.6.2021
26.6.2021
27.6.2021
28.6.2021
29.6.2021
30.6.2021
1.7.2021
2.7.2021
3.7.2021
4.7.2021
5.7.2021
6.7.2021
7.7.2021
8.7.2021
9.7.2021
10.7.2021
11.7.2021
12.7.2021
13.7.2021
14.7.2021
15.7.2021
16.7.2021
17.7.2021
18.7.2021
19.7.2021
20.7.2021
21.7.2021
22.7.2021
23.7.2021
24.7.2021
25.7.2021
26.7.2021
27.7.2021
28.7.2021
29.7.2021
30.7.2021
31.7.2021
1.8.2021
2.8.2021
3.8.2021
4.8.2021
5.8.2021
6.8.2021
7.8.2021
8.8.2021
9.8.2021
10.8.2021
11.8.2021
12.8.2021
13.8.2021
14.8.2021
15.8.2021
16.8.2021
17.8.2021
18.8.2021
19.8.2021
20.8.2021
21.8.2021
22.8.2021
23.8.2021
24.8.2021
25.8.2021
26.8.2021
27.8.2021
28.8.2021
29.8.2021
30.8.2021
31.8.2021
1.9.2021
2.9.2021
3.9.2021
4.9.2021
5.9.2021
6.9.2021
7.9.2021
8.9.2021
9.9.2021
10.9.2021
11.9.2021
12.9.2021
13.9.2021
14.9.2021
15.9.2021
16.9.2021
17.9.2021
18.9.2021
19.9.2021
20.9.2021
21.9.2021
22.9.2021
23.9.2021
24.9.2021
25.9.2021
26.9.2021
27.9.2021
28.9.2021
29.9.2021
30.9.2021
1.10.2021
2.10.2021
3.10.2021
4.10.2021
5.10.2021
6.10.2021
7.10.2021
8.10.2021
9.10.2021
10.10.2021
11.10.2021
12.10.2021
13.10.2021
14.10.2021
15.10.2021
16.10.2021
17.10.2021
18.10.2021
19.10.2021
20.10.2021
21.10.2021
22.10.2021
23.10.2021
24.10.2021
25.10.2021
26.10.2021
27.10.2021
28.10.2021
29.10.2021
30.10.2021
31.10.2021
1.11.2021
2.11.2021
3.11.2021
4.11.2021
5.11.2021
6.11.2021
Typ akce:
  • Výstavy
Místo konání:
Východočeská galerie v Pardubicích - zámek
Zámek č. 3
Pardubice
Web:
vcg.cz/cs/vystavy/tesne-formy-sonda-do-sbirky-plastiky
Popis akce:

Výstava představuje umělecká díla z období od 50. do 80. let minulého století z podsbírky plastiky Východočeské galerie v Pardubicích. Zároveň reflektuje způsoby utváření sbírky a sleduje, které faktory ovlivňovaly akviziční činnost galerie v jednotlivých obdobích. Dotýká se dobových proměn sbírkotvorného procesu na příkladu jedné regionální galerie. Název Těsné formy odkazuje ke stejnojmennému dílu Věry Janouškové z roku 1967, které se do sbírek Východočeské galerie v Pardubicích dostalo převodem z Ministerstva kultury České republiky v listopadu 1969. Zároveň k těsnosti formálních předpisů, v jejichž mantinelech se bylo nutné v daném období pohybovat. To se týkalo výstavních a pracovních možností umělců, kteří byli nuceni se situaci přizpůsobit, vyrovnat se s nemožností své dílo veřejně prezentovat, případně akceptovat různé formy nátlaku a kompromisů, stejně jako odborných pracovníků galerií, kteří měli na koncipování svých sbírek pouze omezený vliv. Způsob získávání děl byl ve sledovaném období spíše nekoncepční. V šedesátých letech došlo ke kvalitativnímu nárůstu sbírkotvorné činnosti, na druhé straně však byla v tomto období vyřazena některá díla jakožto nehodnotná. V sedmdesátých letech soustředilo tehdejší vedení galerie akviziční strategii především na díla socialistického realismu. Od druhé poloviny šedesátých let se do sbírek dostávalo množství děl prostřednictvím ministerských převodů. Ty tvořily podstatnou část akvizic, díky nim galerie získala díla autorů jako Věra Janoušková, Kurt Gebauer, Valerián Karoušek, Ladislav Zívr či Zbyněk Sekal. Výběr děl bylo možné ovlivnit jen zčásti, závisel na domluvě pracovníků galerií se zástupci ministerstva a rozhodnutí nákupních komisí, v nichž zasedali mimo jiné zástupci Svazu československých výtvarných umělců, Národní galerie a členové místních kulturních výborů a organizací KSČ. Při výběru děl do aktuální výstavy se samozřejmě řídíme vlastními preferencemi, které jsou nutně do velké míry dobově podmíněné a subjektivní. Zařazujeme díla autorek a autorů, kteří patřili k neoficiální výtvarné scéně, ale i výběr těch, kteří tvořili v duchu oficiální ideologie socialistického realismu. Díla jsou představena v částečně chronologickém sledu, zároveň mezi nimi nalézáme formální a obsahová propojení na základě volných asociací vztahujících se k tématům utopie, vzletu, úkrytu či nestability. Expozice, vytvořená architektonickým studiem Schwestern, má částečně navozovat dojem procházení depozitářem a jako informační a grafický prvek využívá původní katalogizační karty. Součástí výstavy jsou filmové a zvukové záznamy, dokumentující aktivity galerie v daném období a fotografické zvětšeniny Jiřího Tomana, zachycující mj. Sochařské sympozium Artchemo (1968 a 1969) a sbírkové předměty galerie. Prostřednictvím archivních i současných fotografií představujeme sochařské realizace ve veřejném prostoru města Pardubic – především od autorů, jejichž díla máme ve sbírkovém fondu. Navazujeme tím na mapování soch ve veřejném prostoru, který vzniká ve spolupráci s Magistrátem města Pardubic a galerií GAMPA. Mezi výrazné realizace ve veřejném prostoru patřila komplexní sochařská výzdoba Bubeníkových sadů, zejména dekorativní stěny a dětské hřiště od Alvy Hajna; z tohoto komplexu se bohužel zachovalo jen torzo. Jako doplněk výstavy je představeno sousoší Anny Hulačové Slunečné dědictví synům a dcerám z roku 2019, které galerie získala do sbírek v minulém roce, a které bude trvale vystaveno jako součást nové expozice v Automatických mlýnech, kam se galerie přestěhuje v letech 2022 – 2023. Výstava chce být zároveň prostorem pro uvažováním nad budoucím směřováním akviziční činnosti Východočeské galerie v Pardubicích. Autorka výstavy: Lenka Dolanová

Organizátor:
Východočeská galerie - zámek
Informace jsou převzaty z portálu www.vychodni-cechy.info využívající databázi CZeCOT.

Nenechte si ujít

UPCE kvíz: Cesta od středověku do současnosti do 1.7.2021

UPCE kvíz: Cesta od středověku do současnosti

Čechomor 26.6.2021

Čechomor

Medobraní u Perníkové chaloupky 26.6.2021 + 1

Medobraní u Perníkové chaloupky

Koncert Barocco sempre giovane, Matyáš Novák - klavír 30.6.2021

Koncert Barocco sempre giovane, Matyáš Novák - klavír